miercuri, 11 martie 2015

Participarea cetățenească


Participarea cetăţenilor reprezintă astfel una dintre cele mai importante resurse, un instrument important în activităţile administraţiei publice de dezvoltare socio-economică locală, imprimând calitate şi legitimând procesul decizional prin suportul acordat, atât în conceperea, cât şi în implementarea programelor şi strategiilor de dezvoltare locală. Oamenii sunt mult mai înclinaţi să susţină deciziile şi programele la realizarea cărora au participat. Pe de o parte, înţeleg aceste decizii sau Conceptul de participare cetăţenească se bazează pe necesitatea consultării cetăţenilor şi exprimarea de către aceştia a opiniilor în legătură cu deciziile care se adoptă la diferite nivele şi de care ei pot fi afectaţi în mod direct sau indirect.

Într-o comunitate sănătoasă, cetăţenii participă la procesul de luare a deciziilor de interes public, informându-se cu privire la problemele care îi afectează, solicitând autorităţilor să adopte măsurile pe care ei le consideră de cuviinţă şi participând efectiv la punerea în practică a deciziilor luate. Prin urmare, „participarea cetăţenească este procesul prin care preocupările, nevoile şi valorile cetăţenilor sunt încorporate procesului administraţiei publice locale de luare a deciziilor. Există două direcţii de comunicare (între cetăţeni şi administraţie), cu scopul general de îmbunătăţire a deciziilor (administraţiei publice locale) susţinute de către cetăţeni”.

Pentru a înţelege importanţa participării cetăţeneşti în activităţile şi deciziile administraţiei publice locale, se poate porni de la ideea de bază, conform căreia participarea conferă calitate guvernării, iar o bună guvernare poate aduce investiţii, afaceri profitabile, resurse financiare, toate acestea contribuind la dezvoltarea economică locală.Implicarea cetăţenilor poate suplini atributele organelor guvernamentale în ceea ce priveşte controlul şi metodele de constrângere şi astfel se economisesc bani şi timp pentru autorităţi. Se poate îmbunătăţi performanţa şi imaginea instituţiilor democratice, reducând clientelismul şi corupţia. În acelaşi timp, administraţia publică locală va fi pregătită să împărtăşească informaţiile într-o manieră onestă şi clară, încurajând cetăţenii să-şi exprime opiniile, pentru a influenţa deciziile sale şi, în acelaşi timp, cetăţenii vor înţelege drepturile şi obligaţiile care le revin şi vor fi pregătiţi să lucreze onest şi constructiv pentru a asista reprezentanţii administraţiei publice locale în rezolvarea problemelor.programe, iar pe de altă parte sunt implicaţi afectiv şi doresc succesul acestora.

Participarea cetăţenilor la procesul de adoptare a deciziilor într-o democraţie cu tradiţie este un proces gradat, care presupune parcurgerea anumitor etape. Aceste etape se suprapun peste cele două niveluri de participare, ca parte a unui model ideal de implicare a cetăţenilor.

Primul nivel al participării este informarea, care presupune eforturi atât din partea cetăţenilor, cât şi din partea administraţiei locale. Administraţia publică este obligată să emită informaţii către cetăţeni, privind activitatea şi planurile sale, pentru ca aceştia să poată înţelege direcţiile prioritare ale politicii administrative a aleşilor locali.


Al doilea nivel se referă la consultarea cetăţenilor, aceasta fiind acţiunea autorităţilor pentru identificarea necesităţilor cetăţenilor, pentru evaluarea priorităţilor unor acţiuni sau colectarea de idei şi sugestii privind o anumită problemă.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu